Chronische pijn en Corona

Chronische pijn en Corona

In Corona tijd zijn we nagenoeg allemaal geforceerd zo veel mogelijk tijd thuis door te brengen. Afhankelijk van de omstandigheden, levert deze dagelijkse manier van leven maar weinig prikkels op voor het brein. En andere prikkels worden weer uitvergroot als gevolg van weinig afleiding. Geen gezonde manier van leven voor ieder persoon, maar wat betekent deze situatie voor personen met chronische pijn?

Pijn is een neurologisch fenomeen

Pijn wordt in het brein gecreëerd. Zenuwen in het lichaam detecteren dat er iets mis is en geven vervolgens een signaal af aan je brein. Deze creëert vervolgens pijn om jou te waarschuwen en te beschermen. Het probleem in veel gevallen bij chronische pijn, is dat het brein pijn blijft creëren zonder dat er nog schade is. Het brein is overgevoelig en de pijndrempel is een stuk lager. Hierdoor is de reactie van het brein, op input van het lichaam, disproportioneel hoog.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling van chronische pijn is gericht op het prikkelen van het brein met nieuwe input. In het brein is een soort strijd om neurale ruimte gaande. Gedurende pijnpieken wordt een groot deel van de neurale ruimte gebruikt voor pijn. Dit moet worden tegengegaan door deze neurale ruimte voor iets anders te gebruiken. Als er minder focus is op de pijn en deze wordt vervangen door nieuwe activiteiten en ervaringen, zal de pijn geleidelijk beginnen te vervagen.

'Don't erase, but replace'

Gevolg: nieuwe activiteiten en ervaringen niet mogelijk

Het lastige van de situatie omtrent Corona, en de bijbehorende quarantaine, is dat het ondernemen van nieuwe activiteiten en het opdoen van nieuwe ervaringen erg lastig is. Het leven staat nagenoeg stil en de pijn daarmee ook. In het ergste geval kan de pijn zelfs toenemen. Er is geen gezonde afleiding en sociale contacten zijn ook minder. Door deze ongezonde combinatie van factoren, kan de focus zich compleet gaan richten op de pijn. Dit maakt deze situatie extra vervelend voor mensen die last hebben van chronische pijn.

Gevolg: catastroferen​

Doordat er maar weinig prikkels voor het brein zijn gaat de focus vanzelf naar de prikkel die op dat moment het meeste aandacht vraagt: de pijn. Deze focus op de pijn kan leiden tot negatieve gedachten die weer leiden tot extra pijn. Het catastroferen van de situatie ligt hierbij op de loer. Alle negatieve mediaberichten en het weinige perspectief dat geboden wordt, helpen dit alleen maar verder in de hand. Delen van de hersenen verantwoordelijk voor angst (Amygdala) worden geactiveerd. Deze angst activeert de pijn nog verder.

Wat is er wel mogelijk?

Voor personen met chronische pijn in corona tijd, zou mijn advies zijn om zo veel mogelijk een gewoonte te maken van het stimuleren van het brein met behulp van de juiste technieken. Er zit een diversiteit aan verhalen van personen die in verschrikkelijke situaties hebben gezeten, maar dit wisten uit te houden met behulp van de visualisatie en meditatie. 

Visualisatie (Motor imagery)

Visualiseren dat we iets doen is vanuit neurowetenschappelijk oogpunt niet zo verschillend van iets in realiteit doen. De breinactiviteit die voor echte en ingebeelde activiteiten geactiveerd wordt, is hetzelfde. Sporters en musici gebruiken deze techniek om hun vaardigheden te verbeteren. Ook kan deze techniek gebruikt worden om positiever en meer ontspannen te worden, zonder dat er iets in de fysieke wereld veranderd. Visualiseer mooie herinneringen of dagdroom mooie momenten en maak deze zo levendig en gedetailleerd mogelijk. De hersenen maken geen onderscheid tussen deze visualisatie en de realiteit. Door deze techniek kan je je een stuk beter voelen en minder pijn ervaren.

Meditatie

In plaats van de zoveelste keer het nieuws op je telefoon te checken, wat tot gevolg de aanmaak van het stresshormoon Cortisol kan hebben, kunnen we ook het tegenovergestelde doen. Zorgen dat de geest stil wordt, de ademhaling rustig en dat je je ontspant. We zitten dan minder in vecht- en vluchtmodus wat een positieve invloed heeft op de afname van pijn. Net zoals we ons geregeld douchen om ons lichaam schoon te maken, moeten we ook regelmatig onze geest reinigen. Het is een van de beste medicijnen en ook nog gratis.

Scroll to Top